piątek, 13 stycznia 2017

RODZAJE WITAMIN



Znalezione obrazy dla zapytania RODZAJE WITAMIN

Witaminy są to związki organiczne, odmienne od białek, węglowodanów, czy tłuszczy, które nie są wytwarzane przez organizm, a jednak niezbędne do prawidłowego wzrostu, przemian i napraw. 

Witaminy nie są trawione, a bezpośrednio wchłaniane do krwiobiegu. Opisano 13 witamin, które zostały podzielone na dwie podstawowe grupy, rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, do których zalicza się A, D, E, K, są przechowywane w wątrobie i tkance tłuszczowej. Mega dawki tych witamin mogą spowodować toksyczne uszkodzenie wątroby. 

Z kolei, witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w organizmie. Ich nadmiar, albo mega dawki są wydalane przez nerki. Jednak opisano toksyczne działanie również witamin z tej grupy, jak niacyna, C, B6.

Poniżej zalecane dzienne dawki.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

A 1,000 mcg
Wzrok, skóra, włosy, wzrost, błony śluzowe
Żółtko jaj, mleko, masło, żółte i ciemnozielone warzywa, żółte i pomarańczowe owoce

D 5 mg
Struktura kości i zębów, niezbędna do absorpcji wapnia
Światło słoneczne, mleko, jaja, ryby

E 10 mg
Czerwone ciałka krwi, mięśnie
Całe ziarna, oleje, owoce, zielone liściaste warzywa

K 80 mcg
Krzepnięcie krwi, wzrost kości
Jaja, zielone liściaste warzywa, kalafior, pomidory

Witaminy rozpuszczalne w wodzie


C 60 mg
Wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, antyhistaminik, budulec kolagenu
Cytrusy, pomidory, brokuły, ziemniaki, zielona papryka, kapusta, truskawki

B1 - Thiamin 1.5 mg
Apetyt, trawienie, aktywność nerwów, przemiany zw.węglowych
Wieprzowina, w.strączkowe, całe ziarna, kiełki, orzechy

B2 - Riboflavin 1.7 mg
Metabolizm tłuszczy, białek, węglowodanów, bł.śluzowe
Mleko, przetwory mleczne, całe ziarna, jaja, ryby, zielone liściaste warzywa

B3 - Niacin
19 mg
Apetyt, obniża cholesterol, metabolizm tłuszczy, białek, węgl.
Mięso, ryby, drób, jaja, orzeszki ziemn., w.strączkowe, ziarna

B6 - Pyridoxine 2 mg
Serotonina (regulacja nastroju), metabolizm białek
Mięso, drób, ryby, ziarna, kiełki, żółtko jaj, w.strączkowe, zielone liściaste warzywa, otręby

B12 2 mcg
Czerwone krwinki, wytwarzanie materiału genetycznego, nowe tkanki
Mięso, drób, ryby, przetwory mleczne

Kwas foliowy 200 mcg
Czerwone krwinki, produkcja mat.genetycznego
Mięso, jaja, ryby, zielone warzywa, fasola, szparagi, drożdże

Pantothenic Acid
7 mg
Czynność nadnerczy i nerwów
Całe ziarna, jaja, warzywa, mięso

Biotyna100 mcg
Metabolizm glukozy
Żółtko jaj, mleko, w.strączkowe, o.ziemne, banany



czwartek, 12 stycznia 2017

BŁONNIK

Znalezione obrazy dla zapytania BŁONNIK

Błonnik często nazywany włóknem pokarmowym stanowią nieprzyswajalne części węglowodanów oraz lignina. 

Ze względu na rozpuszczalność w wodzie błonnik dzielimy na nierozpuszczalny i rozpuszczalny. Dzienne zapotrzebowanie na włóknik w naszej diecie wynosi około 20-40 gram. Włóknik ułatwia wydalanie oraz zmniejsza apetyt, dzięki swojemu działaniu wypełniającemu. Włóknik hamuje wchłanianie cholesterolu do krwi. Również udowodniono, że zmniejsza on wchłanianie sacharozy. Może mieć to duże znaczenie w leczeniu cukrzycy typu II. Z drugiej strony, zbyt duża ilość włóknika może ograniczyć wchłanianie ważnych witamin i związków mineralnych.

Błonnik rozpuszczalny składający się z pektyny, gumy roślinnej oraz z 60% - 90% hemiceluloz metabolizowany jest przez bakteria okrężnicy. W czasie zachodzącej w jelicie grubym fermentacji powstają m. in. krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwnowotworowym (in vitro). Dieta bogata w błonnik rozpuszczalny (grejpfruty, pomarańcze, marchew, ziemniaki, chleb pszenno-żytni biały, mąka pszenna, brązowy ryż, jęczmień, owies, otręby owsian) powoduje wzrost wydalania kwasów żółciowych i cholesterolu z kałem co prawdopodobnie zmniejsza jego ilość we krwi. Pomaga on również w tworzeniu bardziej miękkiego stolca

Błonnik nierozpuszczalny składa się celuloza, lignina i część hemiceluloz. Wchłania on kilka razy więcej wody niż wynosi jego ciężar oraz pęcznieje w jelitach. Błonnik nierozpuszczalny znajduje się głównie w całych ziarnach w postaci celulozy i ligniny, w zewnętrznej części nasion, owoców, ziaren nasion strączkowych. Otręby pszenne zawierające celulozę stanowią zewnętrzną , ochronną warstwę ziarna pszenicy. Część ta jest często usuwana podczas mielenia, obierania czy gotowania. 

Błonnik nierozpuszczalny pomaga w wypróżnieniach i przynosi ulgę w dolegliwościach związanych z trawieniem oraz zapobiega nowotworom okrężnicy.


piątek, 30 grudnia 2016

Informacje na temat witaminyD

Znalezione obrazy dla zapytania Informacje na temat witaminyD


Deficyt witaminy D ma swój udział w większości chorób cywilizacyjnych.

Przeprowadzone w ostatnich latach badania potwierdziły, że deficyt witaminy D występuje powszechnie i staje się jednym z najważniejszych problemów medycznych we współczesnym społeczeństwie.

Oto lista chorób w których deficyt może mieć swój udział lub wręcz je powodować:

*Rak
*Autyzm
*Cukrzyca typu I, II
*Przeziębienia i grypy
*bóle mięśni
*osteoporoza
*nadciśnienie tętnicze
*stwardnienie rozsiane
*stan zapalny jelit
*choroby serca
*astma
*depresja
*migreny
*otyłość
*utrata słuchu
*Alzheimer
*schizofrenia
*choroby przyzębia
*egzemy i łuszczyca


Anthony Norman, międzynarodowy ekspert w dziedzinie witaminy D, stwierdził z ubolewaniem, że pomimo wielu publikacji naukowych i spotkań, nowa wiedza dotycząca tej dziedziny nie przekłada się na polepszenie ludzkiego zdrowia. Zgodnie z jego opinią, zalecenia dotyczące suplementacji witaminą D3 powinny zostać ponownie określone, mając na względzie fakt, że może ona przyczynić się docelowo do zdrowia, które zapewnia 36 organów jakim witamina ta umożliwia prawidłowe działanie.

Fakty wyglądają tak, że zalecana suplementacja witaminy D z 1997 roku (w Polsce obowiązuje nadal) to:



Przy czym najwyższa bezpieczna dzienna dawka została określona jako 2000 IU.

The Institute of Medicine (IOM) podał nowe zalecenia:
*noworodki, niemowlęta 0-12 miesięcy 0 IU
*1-18 lat - 600 IU
*19-50 lat - 600 IU
*51-70 lat - 600 IU
*Po 70 roku życia - 800 IU
*Kobiety ciężarne w wieku 14-50lat - 600 IU

Najwyższa bezpieczna dzienna dawka została podniesiona do 4000 IU

Ustalając po 13 latach nowe zalecenia suplementacji IOM brał pod uwagę tylko badania dotyczące kośćca twierdząc, że są dowody na to, że suplementacja witaminą D ma wpływ na jego zdrowie, ale dowodów takich brak, jeśli chodzi o inne schorzenia.

Badania dotyczące chorób, pochodzą głównie z badań obserwacyjnych i epidemiologicznych, które mogą sugerować związek między ryzykiem zachorowalności a pewnymi czynnikami, ale nie udowodniają związku przyczynowo skutkowego. Faktycznie, nie zawsze obiecujące odkrycia znajdują potwierdzenie w przeprowadzonych potem testach klinicznych. Ale, w jednej z niewielu przeprowadzonych randomizowanych prób klinicznych potwierdzono skuteczność witaminy D na kobietach z przypadkami raka po okresie menopauzy, które przyjmowały 1000 IU witaminy D i 1400-1500 IU mg wapnia dziennie. Stwierdzono zmniejszenie ryzyka rozwoju raka o 77 procent po okresie 4 lat, w porównaniu z grupą placebo zażywającą tylko wapń. Inna randomizowana próba kliniczna stosując dawkę 400 IU nie potwierdziła wpływu witaminy D na raka jelita grubego. Stwierdzono jednak, że równie dobrze wyniki te mogą oznaczać, że stosowana w badaniu dawka była po prostu za mała.

Te badania są jednak ignorowane. Oprócz tego IOM stara się również przeforsować obniżenie minimalnego poziomu witaminy D z 30ng/ml do 20 ng/ml. W tym samym czasie The Vitamin D Council  zaleca poziom między 50 and 80 ng/ml.)

Gdzie leży problem? Według The Alliance for Natural Health USA (ANH-USA) badania przeprowadzane przez IOM Food and Nutrition Board nie spełniają norm naukowości, ponieważ badacze dyskryminują dowody, a sama organizacja przestrzega reguł narzuconych przez przemysł farmaceutyczny. Na witaminie D nie zrobi się pieniędzy, ponieważ nie podlega ona opatentowaniu, a skoro nie można na tym zarobić nikt nie będzie inwestował w uczciwe randomizowane kontrolne próby. I kółeczko się zamyka.

W USA zbierają podpisy pod petycją do Kongresu z żądaniem powołania nowego panelu naukowców wśród których zlaleźć by się mieli ci, których głos i badnia IOM kompletnie zlekceważył.

Co zatem powinien zrobić ktoś chcący zadbać o siebie?

Test krwi jest JEDYNYM wiarygodnym sposobem określenia potrzeb Twoich i Twojej rodziny

Przed rozpoczęciem suplementacji należy sprawdzić poziom witaminy D i potem robić to w regularnych odstępach czasu. W ten sposób będzie wiadomo kiedy został osiągnięty poziom optymalny. Ilość witaminy D (czy to ze słońca, czy w postaci suplementów) potrzebna do osiągnięcia tego poziomu jest inna dla każdej osoby.

Żeby uzyskać właściwy poziom, większość dorosłych potrzebuje około PIĘĆ TYSIĘCY jednostek dziennie. Większość ludzi zażywa do 1 000 IU z przekonaniem, że są to wysokie dawki. Nie oszukuj się, będąc dorosłym potrzebujesz znacznie wyższych.

Należy jednak zauważyć, że około 10 procent ludzi potrzebuje znacznie ponad 5 000 jednostek. Niektórzy nawet 30 000 jednostek, żeby osiągnąć terapeutyczny poziom witaminy D w krwi.

W oparciu o najnowsze badania obecne zalecenia to 70 IU witaminy D na ok 1 kg wagi ciała.

Tak więc zalecana dawka dla dziecka ważącego 18 kg powinna wynosić 1 400 IU dziennie, a dla dorosłego ważącego 77 kg 6 000 IU.



wtorek, 13 grudnia 2016

Właściwości zdrowotne herbaty zielonej

Znalezione obrazy dla zapytania Właściwości zdrowotne herbaty zielonej

Herbata zielona w przeciwieństwie do czarnej nie zostaje poddana procesowi fermentacji. 

Świeżo zerwane liście pozostawia się do przeschnięcia, a następnie w wyniku obróbki cieplnej powstrzymuje się proces fermentacji.Im więcej ją pijemy tym bardziej doceniamy jej smak i właściwości.

Jest bogata w właściwości lecznicze:

- Witamina C, E, B, sole mineralne oraz garbniki
- zapobiega i hamuje rozwój nowotworów
- posiada właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe
- hamuje próchnicę
- przeciwdziała stresom
- chroni przed zawałem serca
- pomaga przy nadciśnieniu tętniczym
- posiada właściwości przeciw wrzodowe
- oczyszcza organizm z toksyn
- Reguluje nadkwasotę żołądka
- Chłodnego naparu używa się do przemycia przy zapaleniu spojówek oraz powiek

Przygotowanie naparu
Przygotowanie idealnego naparu z herbaty liściastej wymaga staranności i czasu. Oczywiście można zrobić to mniej dokładnie ale wtedy rezultat nie będzie tak doskonały. Woda przeznaczona do parzenia powinna być miękka, powinna zawierać jak mniej soli mineralnych, a w szczególności soli wapnia i magnezu.

Parzenie herbaty zielonej

Do czasu zaparzania należy brać pod uwagę twardość wody (im twardsza tym dłuższe zaparzanie) oraz stopień rozdrobnienia herbaty (im drobniejsza tym zaparzanie krótsze). Ogólne zasady parzenia herbaty zielonej są identyczne jak herbaty czarnej jednak aby uzyskać satysfakcjonujący napar należy użyć innej temperatury oraz czasu parzenia. Zielone herbaty zalewa się wodą o temperaturze 60-90 stopni Celsjusza. Istnieje kilka sposobów osiągnięcia odpowiedniej temperatury wody. Suchą herbatę w ogrzanym dzbanku zalać wodą zanim osiągnie temperaturę większą niż zalecana. W celu określenia temperatury stosuje się specjalny termometr. Jednak można użyć o wiele bardziej proste sposobu: W temperaturze pokojowej zagotowana woda osiąga temperaturę 90 stopni Celsjusza po upływie 3-4 minut. Temperaturę 75 stopni Celsjusza po około 12-14 minutach.

Czas potrzebny do prawidłowego zaparzenia zielonej herbaty bardzo się różni w zależności od gatunku. Krótkiego parzenia wymagają te, które łatwo gorzknieją, należy brać pod uwagę również wielkość liści. Gdy herbata jest już gotowa zgodnie z tradycją w Azji Środkowej dla prawidłowego przemieszania można zlać jedną filiżankę, a następnie wlać ją z powrotem do dzbanka.

Większość zielonych herbat parzy się dwu, a nawet trzykrotnie za każdym razem wyciągając z niej inny smak i właściwości. Pierwsze parzenie dające napar pobudzający powinno być zawsze krótkie. Następne działające uspokajająco może być dłuższe. 

Dzięki temu uzyskuje się mnóstwo cennych składników, a drugie parzenie jest często smaczniejsze niż pierwsze.


czwartek, 1 grudnia 2016

Wirusowe zapalenie wątroby

Znalezione obrazy dla zapytania Wirusowe zapalenie wątroby

Wirusowe zapalenie wątroby typu C określa się mianem WZW C lub potocznie żółtaczką C. 

Choroba wywoływana jest przez wirus zapalenia wątroby typu C (HCV: Hepatis C Virus) odkryty w roku 1989.

Wg Światowej Organizacji Zdrowia na świecie zagrożonych tą chorobą jest około 170 mln ludzi (WHO). Szacuje się, że wirus ten wykrywany jest jedynie w 15% przypadków. Badania prowadzące do wykrycia obecności wirusa oparte są na stwierdzeniu specyficznych przeciwciał w surowicy krwi (anty - HCV). Natomiast stwierdzenie materiału genetycznego wirusa w surowicy (HCV RNA) wskazuje na aktywne zarażenie oraz możliwość przenoszenia zakażenia i/lub rozwinięcie się przewlekłego schorzenia wątroby.

Zakażenie może nastąpić m. in. podczas:
* przetaczania zakażonej krwi;
* bezpośredniego kontaktu uszkodzonej skóry lub śluzówki z zakażoną krwią (używanie tych samych maszynek do golenia, nożyczek do paznokci);
*zabiegów medycznych lub kosmetycznych, podczas stosowania niewłaściwie wysterylizowanego sprzętu;
* kontaktów seksualnych tzw. wysokiego ryzyka (często, z wieloma partnerami);
* używanie tych samych zakażonych przedmiotów higieny osobistej;
* przeniesienia wirusa z matki na dziecko w okresie okołoporodowym (rzadko).

Wirusowe zapalenie wątroby typu C określane jest mianem cichej choroby, większość osób zarażonych wirusem HCV nie odczuwa jakichkolwiek dolegliwości. Jedynie u jednej trzeciej zakażonych mogą wystąpić: bóle mięśniowo-stawowe, osłabienie, nudności, trudności z koncentracją,depresja, niepokój.

Obecnie nie ma szczepionki która mogłaby uchronić przed zakażeniem wirusowym zapaleniem wątroby typu C.

W literaturze międzynarodowej wymienia się następujące składniki mineralne, witaminowe oraz składniki roślinne wspomagające prawidłowe funkcjonowanie wątroby:
* multiwitaminy i składniki mineralne (żelazo, cynk, selen), w celu wyrównania niedoborów w organizmie;
* kompleks witamin z grupy B, dla wzmocnienia funkcji wątroby 
* lecytyna, wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby, wzmacnia aktywność sylimaryny
*aminokwasy zawierające siarkę (metionina, cystyna, cysteina), wspomagają regenerację komórek wątroby
* kwas liponowy - zwiększa energię komórek wątroby, jest aktywnym przeciwutleniaczem
* olej lniany, wykazuje działanie przeciwzapalne
* wyciąg z ostropestu plamistego (sylimaryna), wykorzystywany w medycynie ludowej, wspiera pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego, wspomaga oczyszczanie wątroby i procesy trawienne

Opracowano na podstawie: artykułu A. Ożarowskiego ,,„Zapalenie wątroby-aktualny stan wiedzy, Zdrowa żywność Zdrowy styl życia."


środa, 30 listopada 2016

CHLOROFILINY A PROCES DETOKSYKACJI

Znalezione obrazy dla zapytania CHLOROFILINY A PROCES DETOKSYKACJI

Wątroba – jeden z najważniejszych narządów w organizmie, który bierze udział w odtruwaniu czy usuwaniu substancji obcych lub toksyn. 

Zadaniem glutationu, najbardziej bogatego w grupy sulfhydrylowe w organizmie, jest chelatowanie i detoksykacja metali ciężkich. Wykazano, że rtęć i ołów tworzą kompleksy z glutationem, które są usuwane z organizmu gównie za pomocą żółci, zmniejszając tym samym ilość dostępnego glutationu.
Metionina jest głównym źródłem siarki w cysteinie. Hepatocyty (komórki wątrobowe) z trudem pobierają cysteinę, natomiast metionina jest pobierana łatwiej i następnie przekształcana do S-adenozylometioniny, homocysteiny, cystationiny i cysteiny. Komórki wątrobowe wykorzystują metioninę do wzrostu i proliferacji.

Uzależnienie wzrostu raka lub guzów od obecności metioniny jest sztucznym warunkiem, spowodowanym przez wcześniejszą niewydolność mechanizmów transsulfuracji i transmetylacji. Zatem, jeśli dostępność metioniny jest obniżona, nie tylko dojdzie do zaburzenia zdolności odtruwających wątrobę, lecz również będzie mniej dostępnego glutationu do tworzenia kompleksów z obcymi substancjami.
Wyniki badań wskazują, że niedobór metioniny sam w sobie może wywołać raka wątroby bez obecności substancji rakotwórczych, jak również może ułatwić metalom ciężkim wywołanie toksycznych skutków.

Prof. Garban Zeno, PhD - Departament Biochemii – Biologii Molekularnej – Żywienia Człowieka 
Wydział Technologii Żywienia Timisoara – Rumunia


wtorek, 29 listopada 2016

Aspartam czy Ksylitol do słodzenia?

Znalezione obrazy dla zapytania Aspartam czy Ksylitol do słodzenia?

Aspartam odpowiada za ponad 75% doniesień o niekorzystnych reakcjach na dodatki do żywności przekazywanych do FDA. 

Wiele z tych reakcji jest bardzo poważnych włącznie z atakami padaczki i zgonami, jak to  ujawniono w raporcie US Department of Health and Human Services (odpowiednik naszego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej) . Kilka z 90 różnych udokumentowanych symptomów wymienionych w raporcie jako powodowane przez aspartam to: bóle głowy / migreny, zawroty głowy, napady epilepsji, nudności, drętwienia, skurcze mięśni, przybieranie na wadze, wysypki, depresje, zmęczenie, drażliwość, częstoskurcz serca, bezsenność, problemy z widzeniem, utrata słuchu, palpitacje serca, trudności z oddychaniem, ataki niepokoju, niewyraźna wymowa, utrata smaku, szum w uszach, zawroty głowy, utrata pamięci i bóle stawów.

Badacze i lekarze studiujący niekorzystne działanie aspartamu stwierdzili, że jego spożywanie może się przyczynić do wywołania lub pogorszenia stanu w następujących chorobach chronicznych:
guzy mózgu, stwardnienie rozsiane, epilepsja, chroniczny syndrom zmęczenia, choroba parkinsona, choroba alzheimera, opóźnienie umysłowe, chłoniak, wady wrodzone, fibromyalgia, i cukrzyca(!).

Ksylitol (alkohol cukrowy) jest to cukier pochodzenia naturalnego pozyskiwany najczęściej z brzozy.
Ksylitol jest głównie przeznaczony dla osób, które z różnych względów nie mogą lub nie powinny (chorzy na cukrzycę, grzybicę, odchudzający się), bądź nie chcą używać cukru. Praktycznie jedyny cukier dla cukrzykow, cukier dla diabetyków.

Jest równie słodki jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% kalorii mniej. Jeśli optycznie porównamy ksylitol ze zwykłym cukrem praktycznie nie zauważymy różnicy, ale w działaniu to dwa przeciwieństwa. Ksylitol nie fermentuje w przewodzie pokarmowym tak jak glukoza, fruktoza, sacharoza czy laktoza. Podobnie jak cukier może być stosowany do przeróbki w wysokich temperaturach.

Ksylitol wytarza w organizmie odczyn zasadowy, a więc wskazany jest przy:
*próchnicy zębów i chorobach dziąseł, np. paradontozie
*suchości w ustach (stymuluje wydzielanie śliny)
*zapaleniu ucha środkowego
*przeciwdziała tworzeniu się bakterii gnilnych
*przy infekcjach górnych dróg oddechowych (tj. katar, infekcja gardła, zatok) – działanie antybakteryjne
*stosowany jako środek zapobiegawczy przeciw bakteryjnemu zakażeniu płuc i oskrzeli u chorych na mukowisdydozę
*przyjazny przy nadkwasocie żołądka, alergii, astmie
*likwiduje niemiły zapach z ust

ZMNIEJSZA APETYT NA SŁODYCZE, DZIAŁA PRZECIWPRÓCHNICZO


Oceń stan swojego zdrowia - odporność